בני דור ה־Z ניגשים לבחירת מסלול הלימודים בגישה פרגמטית ותועלתנית: הם שואלים כיצד זה יתרום לעתידם, מה הערך המוסף של השכלתם בשוק התעסוקה ומה פוטנציאל ההשתכרות. כפי שמראה המחקר של ד"ר ארז כהן, יותר צעירים בוחרים בלימודים פרקטיים ומוכווני תעסוקה – כמו רפואה, הנדסה ומדעים מדויקים – ומתרחקים מתחומים שבעבר נחשבו קלאסיים, דוגמת מדעי החברה והרוח.
המוטיבציה של הדור ברורה: הם מחפשים מסלול בעל ערך מוחשי לעתידם. השכלה גבוהה, מבחינתם, היא לא מטרה – אלא אמצעי שיש לבחון בזהירות מול האלטרנטיבות.