התפיסה המתפתחת כיום בעולם היא שהמוסדות האקדמיים אחראים להכין באופן מיטבי לא רק את חוקרי המחר אלא גם את הבוגרים המשתלבים בעולם התעסוקה. מכאן שעל תוכניות הלימוד האקדמיות לצייד את הבוגרים במיומנויות תעסוקתיות, שיסייעו להם להשתלב בהצלחה בעולם העבודה המשתנה, עתיר הטכנולוגיה. אנו מאמינים כי מרכזי קידום ההוראה והלמידה במוסדות להשכלה הגבוהה הם המפתח לקידום תפיסה זו, כמו גם הגורם המקצועי האמון על ליווי פדגוגי של הסגל האקדמי בשילוב מיומנויות תעסוקתיות בקורסים אקדמיים, כחלק אינטגרלי מתהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה.
לכן אנו שמחים לספר שיצאנו לדרך משותפת ומרתקת- ביחד עם מומחי פדגוגיה ממרכזי קידום ההוראה והלמידה, אנשי חדשנות ומרצים מהאוניברסיטאות והמכללות המובילות בארץ הקמנו קהילה מקצועית לומדת בנושא שילוב מיומנויות תעסוקתיות בליבת הקורסים האקדמיים. הקהילה הוקמה בהובלת מרכז אדמונד דה רוטשילד לחיבור השכלה גבוהה תעסוקה ובשיתוף פורום המרכזים לקידום ההוראה בישראל.
המפגש הראשון שהתקיים בחודש מרץ 2024, נפתח בהרצאתה של פרופ' ענת לכנר חוקרת ומרצה בבית ספר שטרן למנהל עסקים ב-NYU, שדיברה על התפתחות הבינה המלאכותית והשפעתה המהפכנית על שוק התעסוקה העתידי. היא התייחסה למונחים כמו "תעשייה 4.0", אוטומציה, סינגולריות וכו', ודנה באתגר של פיתוח מיומנויות תעסוקתיות שידרשו בעידן החדש.
בהמשך היום, ד"ר יערה ולצמן חוקר במרכז לחדשנות דיגיטלית באוניברסיטת קיימברידג' דיברה על השפעות הבינה המלאכותית על ההשכלה הגבוהה – הדינמיקה המורכבת, שאלות של שוויון הזדמנויות ואסדרה, ואתגרי החדשנות והיצירתיות בצל השימוש הגובר בבינה מלאכותית.
לסיום המפגש הראשון קיימנו סדנא, הכרנו זה את זו, חלקנו סיפורי הצלחה ומודלים להטמעת מיומנויות תעסוקתיות בקורסים אקדמיים, העלינו אתגרים ודילמות.
המטרה של הקהילה המקצועית הלומדת הינה ויצירת קרקע פורייה למפגש מקצועי של עמיתים, מומחי פדגוגיה מהארץ והעולם ונציגים מעולמות התעסוקה ולימוד ופיתוח פרקטיקות לשילוב מיומנויות תעסוקתיות בקורסים אקדמיים לצורך קידום הנושא מבחינה פדגוגית ותרבותית- ארגונית.
אנו גאים בשותפים הרתומים שהצטרפו אלינו, ואין ספק שצפויה לנו דרך מלאת למידה ועשייה.