כשהצ'אט GPT יפרסם מאמר ב-NATURE: האם האקדמיה מוכנה למהפכה?
מפגש ראשון של הפורום הבין-מוסדי של סגל אקדמי בנושא בינה מלאכותית התקיים בסוף דצמבר ב-HIT מכון טכנולוגי חולון. במפגש השתתפו אנשי סגל בכירים מ-13 מוסדות, מרצים וחוקרים בעלי מומחיות ואחריות על סוגיות ה-AI במוסדותיהם, אשר מתמודדים עם המהפכה ש-AI מחולל במחקר ובכיתות הלימוד.
במהלך ההרצאות והדיונים עלו מספר תובנות חשובות. ד"ר ערן גל דן בהשפעת ה-AI על קידום סגל אקדמי, לאור היכולת המתקרבת של AI לכתוב מאמרים ברמה אקדמית מלאה, המסוגלים להתקבל לכתבי עת מובילים. הוא הציע כי בעתיד מנגנוני הקידום, המבוססים כיום על פרסום מאמרים, יוחלפו באינטראקציות אנושיות ובתרומה ממשית לתעשייה ולחברה.
דניאל שרייבר, מנכ"ל Lemonade, התייחס לשינויים המהותיים שה-AI מביא עימו לתחום ההוראה. הוא הדגיש את הצורך באופטימיות מול השינויים המהירים והציג שאלה מרכזית: כיצד מתאימים את ההוראה למציאות שבה ייעוץ משפטי וכלכלי ברמת PhD זמין בעלות נמוכה? הוא ציין כי ה-AI אינו רק מחליף עובדים בודדים אלא עשוי לשנות את תעשיות שלמות.
הדיונים עסקו גם בצורך לשנות את מודל הלמידה המסורתי. רעיונות למבנים גמישים וכלים חדשניים הוצגו, תוך דגש על מיומנויות ליבה. בחלק מהמוסדות כבר נקבעו קורסי אוריינות AI כקורסי חובה, מתוך הבנה שיכולת זו קריטית לעתיד הסטודנטים. עם זאת, האתגר הוא לא רק ללמד שימוש ב-AI, אלא גם לפתח חוזקות אנושיות שלא ניתן להחליף בעולם הדיגיטלי.
נושא נוסף שעלה היה השימוש בבינה מלאכותית בקמפוסים. במוסדות מסוימים, כ-95% מהסטודנטים משתמשים ב-AI, ו-80% מתוכם מבקשים הכשרות לשימוש נכון ואיכותי. השאלה המרכזית היא האם על המוסדות לממן מנויי AI לסגל, או שמא יש לצפות מהסטודנטים לשאת בעלות בעצמם?
האקדמיה עומדת בפני אתגר משמעותי שדורש אומץ ושינוי. אנו נמשיך לקדם את החיבור בין עולם ההשכלה לתעסוקה, ונוביל את הדרך לאקדמיה חדשנית שמתאימה את עצמה לעידן ה-AI.